Το κίνημα «Δεν πληρώνω» ανέδειξε τη διαπλοκή κυβέρνησης – εργολάβων

Το κίνημα «Δεν πληρώνω» ανέδειξε τη διαπλοκή κυβέρνησης – εργολάβων
Πουλακίδας Κ.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 13/02/2011

Η άρνηση των πολιτών να συνεχίσουν να πληρώνουν ακριβά εισιτήρια και διόδια επανέφερε μία ξεχασμένη σχέση που έχει αποσυρθεί από τον δημόσιο διάλογο: τη διαπλοκή της πολιτικής εξουσίας με την οικονομική. Στη συζήτηση κατά την «ώρα του πρωθυπουργού» στη Βουλή ανάμεσα στον Αλέξη Τσίπρα και τον Γιώργο Παπανδρέου ο τελευταίος άντλησε τα επιχειρήματά του από το οπλοστάσιο που προσεκτικά έχουν κατασκευάσει οι «εθνικοί εργολάβοι».

Ίσως γι’ αυτό δεν απάντησε στις επανειλημμένες παρατηρήσεις του Αλ. Τσίπρα για τη σχέση του με τους ιδιοκτήτες των ΜΜΕ και τη (με αντάλλαγμα) στήριξη που του παρέχουν. Ο πρόεδρος της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ προκάλεσε τον πρωθυπουργό περιγράφοντας πώς με ελάχιστη επένδυση οι εργολάβοι εξασφαλίζουν τεράστια κέρδη για δεκαετίες και του είπε:

«Έτσι τον δρόμο τον έφτιαχνε και ο ψιλικατζής της γειτονιάς μου. Η διαφορά βέβαια είναι ότι ο ψιλικατζής της γειτονιάς μου πουλάει τις εφημερίδες που σας στηρίζουν, δεν τις εκδίδει». Τον κατηγόρησε ακόμη ότι «λίγα 24ωρα από τότε που συνεδρίασαν οι εθνικοί εργολάβοι και απαίτησαν από σας να ποινικοποιήσετε την άρνηση πληρωμής διοδίων από το κίνημα των πολιτών σπεύσατε να κάνετε πράξη την επιθυμία τους».

Και του επεσήμανε ότι βρίσκεται σε τέτοιο πανικό, που σπεύδει να εξυπηρετήσει τις εντολές των διαπλεκομένων «μην τυχόν και το γυρίσουν, στα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης που ελέγχουν, και αρχίσει να τρίζει η κυβέρνησή σας».

Σε όλες αυτές τις προκλήσεις ο Γ. Παπανδρέου απάντησε απλώς ότι «οι διαπλοκές και τα συμφέροντα ζουν πράγματι με τις συμβάσεις της προηγούμενης εποχής, αλλά είναι οι τελευταίες, γιατί η κυβέρνηση έχει φέρει Αρχή για τη διαφάνεια στις δημόσιες συμβάσεις».

Η Αττική οδός

Ωστόσο ο τρόπος που προσπάθησε να προσεγγίσει το φαινόμενο του κινήματος των πολιτών είναι περισσότερο χαρακτηριστικός από την ενδεχομένως ενοχική μη αντίδρασή του. Το πρώτο που έκανε ήταν να αποδεχθεί την ισχύ των συμβάσεων – κάτι που αποτελεί την κύρια παραχώρηση προς τους παραχωρησιούχους. Έτσι το Δημόσιο θα συνεχίσει να έχει έσοδα από την Αττική οδό όχι με βάση τα έσοδα των διοδίων (που είναι μέγεθος μετρήσιμο), αλλά με βάση τα καθαρά κέρδη, που προκύπτουν μετά από λογιστικά τρικ.

Ο Γ. Παπανδρέου κινδυνολόγησε ότι όσοι αντιδρούν δεν θέλουν να γίνουν τα έργα και θα είναι υπεύθυνοι αν η Ελλάδα μείνει χωρίς τους 5 αυτοκινητόδρομους. Και αυτό παρά το ότι παραδέχθηκε πως οι συμβάσεις της Ν.Δ. (που βέβαια τις ψήφισε και το ΠΑΣΟΚ!) είναι «κακές».

Ουσιαστικά συμβιβάστηκε με την άποψη ότι για να γίνει ένα έργο θα πρέπει να υπάρξουν και υπερβάσεις, καθώς στην Ελλάδα τα έργα κοστίζουν 14 φορές περισσότερο απ’ ό,τι τα αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Και αποδέχθηκε ότι κατά παράβαση των ευρωπαϊκών οδηγιών θα εισπράττονται διόδια σε δρόμους χωρίς διαχωριστική νησίδα, χωρίς φωτισμό, χωρίς βοηθητικές λωρίδες, σε δρόμους που έχουν μια λωρίδα ανά κατεύθυνση, ενώ τα χρήματα θα χρησιμοποιούνται για την κατασκευή άλλων δρόμων απ’ αυτούς για τους οποίους πληρώνει ο χρήστης.

Έτσι οι πολίτες θα πρέπει να συμβιβαστούν με την κατάσταση στην Αττική οδό, όπου, σύμφωνα με τα στοιχεία του Αλ. Τσίπρα, ο παραχωρησιούχος έβαλε 175 εκατ. ευρώ για να γίνει το έργο (τα υπόλοιπα ήταν δάνεια με εγγύηση του δημοσίου, κρατικοί και κοινοτικοί πόροι) και πήρε και όλα τα παράπλευρα έργα αξίας 1,6 δισ. ευρώ με απ’ ευθείας αναθέσεις.

Μόνο το 2010 η Αττική οδός είχε κέρδη 136 εκατ. ευρώ, δηλαδή μέσα σε ένα χρόνο ο παραχωρησιούχος σχεδόν έβγαλε τα χρήματα που έβαλε. Ανάλογη είναι η κατάσταση και στη Γέφυρα Ρίου – Αντίρριου, όπου ο κατασκευαστής θα έχει συνολικό κέρδος σχεδόν 800% όταν κληθεί να επιστρέψει το έργο στο Δημόσιο.

Ανομία και δικαιώματα

Ο Γ. Παπανδρέου επιτέθηκε στους πολίτες που διαμαρτύρονται ότι πλήττουν τον δημόσιο χαρακτήρα των συγκοινωνιών. Ο Αλ. Τσίπρας του απάντησε ότι ένας εργαζόμενος των 700 ευρώ χρειάζεται ένα μηνιάτικο τον χρόνο για να πηγαίνει στη δουλειά του με μέσα μαζικής μεταφοράς και ότι (σύμφωνα με το Ινστιτούτο Καταναλωτών) τον συμφέρει να μετακινείται με το ΙΧ εφόσον η διαδρομή είναι μικρότερη από 14 χλμ. Άρα είναι οι αυξήσεις 40% στα εισιτήρια που διαλύουν το δημόσιο σύστημα συγκοινωνιών «επιδοτώντας» τη χρήση του ΙΧ.

Στη συνέχεια ο πρωθυπουργός επεχείρησε να κομματικοποιήσει το κίνημα και να το υποβαθμίσει αποδίδοντας στον ΣΥΡΙΖΑ (αλλά και το ΚΚΕ) τον ρόλο του υποκινητή σε πράξεις ανομίας. «Είστε κοινοβουλευτικό κόμμα και θέλετε να παροτρύνετε την ανομία» είπε. «Η ειρηνική κοινωνική ανυπακοή απέναντι στην αυθαιρεσία είναι δημοκρατικό δικαίωμα» απάντησε ο Αλ. Τσίπρας.
http://www.avgi.gr/ArticleActionshow.action?articleID=599086

This entry was posted in Αναδημοσιεύσεις ρεπορτάζ. Bookmark the permalink.

Σχολιάστε